Elke ondernemer komt het tegen. Hoe gaan we succesvol worden in de toekomst. Wat is ons plan, welke mensen gaan waarde creëren, welke strategie hebben we en hoe voeren we alles dat in ons plan staat uit. Soms kan hulp van buiten een goede handreiking doen. Deskundigheid inhuren hoort onderdeel te zijn van je dromen. Een onafhankelijk adviseur brengt meerwaarde door vragen te stellen en het plan aan te scherpen. Het voordenken zorgt voor focus en een vliegende start. Schroom niet om te vragen!!
Immers wie vraagt wordt slimmer door goed te luisteren en ervaringen van anderen als brandstof voor je strategische plannen te gebruiken.
Een praktijk-case kan veel verduidelijken. Een leverancier ziet dat zijn omzet terugloopt. Alles ging altijd goed en opeens doemt dit grote probleem op. Uiteraard is veel kennis in eigen huis en een hypothese wordt opgesteld. De marktvraag is veranderd, concurrentie is toegenomen. Een nieuwe aanbieder met een breder assortiment is toegetreden tot de markt. Oplossing: we vragen onze klanten wat we kunnen leren van deze nieuwe aanbieden en passen het assortiment aan op de gewijzigde marktomstandigheden.
In een strategisch plan kijk je vooruit en had de gewijzigde marktvraag als kans beschreven moeten worden en had productmanagement hierop kunnen voorsorteren. Voordeel van een goed ingerichte organisatie is dat niet re-actief wordt gehandeld maar pro-actief. Strategie en organisatiestructuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Reageren is volgend, pro-actief is marktscheppend. Een succesvolle ondernemer heeft dus de juiste mensen in dienst die ook nog eens de juiste dingen doen. Zo wordt de taak van de ondernemer eenvoudig. Van plan tot uitvoering zijn drie elementen belangrijk te weten: mensen, strategie en executie.